Over Planet Coaster

Achtergrond


In januari 2015 kondigde Frontier Developments aan dat zij een nieuwe game in het pretparksimulatorgenre zouden gaan ontwikkelen. Na meer dan tien jaar begon Frontier met het ontwikkelen van een waardige opvolger van het door hen gemaakte RollerCoaster Tycoon 3. Frontier heeft de franchise achter zich gelaten en maakt een frisse start met deze nieuwe pretparksimulator.

Wat in januari 2015 werd aangekondigd als Coaster Park Tycoon werd al snel omgedoopt naar de naam die we nu kennen: Planet Coaster. Naar eigen zeggen is Planet Coaster de nieuwe generatie in het pretparksimulatorgenre. Door de ervaring die Frontier heeft opgedaan met het ontwikkelen van RollerCoaster Tycoon 3 en de bijbehorende uitbereidingspakketten hebben zij een goede basis om een goede tycoongame te ontwikkelen. In de tien jaar tussen de laatste pretparkgame en Planet Coaster heeft Frontier niet stilgezeten. De Cobra Engine, die door Frontier zelf ontwikkeld is, heeft zich in deze tien jaar steeds verder doorontwikkeld. De mogelijkheden ten opzichte van tien jaar geleden zijn sterk toegenomen. Hierdoor is het mogelijk om een nog sterkere game neer te zetten dan ooit te voren.

Planet Coaster is op dit moment nog steeds in ontwikkeling. De release staat gepland voor het vierde kwartaal in 2016. Vanaf 22 maart kunnen de mensen met een Early Bird Pass alvast beginnen met het spelen van de game. De Early Bird Pass is nog steeds te koop in de Frontier Store.


Gameplay


Frontier heeft er voor gekozen om een cartoony style aan te houden, die ook wel terug te vinden is in RollerCoaster Tycoon 3. Vooral in de gasten is de designstijl herkenbaar. Er is veel aandacht besteed aan de pretparkbezoekers. Volgens Frontier zijn zij het middelpunt van je park. De Cobra Engine is zo sterk dat er 20.000 bezoekers in een park kunnen rondlopen en zij allemaal individueel acties uitvoeren, zonder elkaar in de weg te zitten. Ze zullen elkaar ontwijken op de voetpaden en met elkaar interactie aan gaan als er een gebeurtenis plaatsvindt. Leer meer over bezoekers in de eerste Dev Diary.

Interactie speelt een belangrijke rol in Planet Coaster. De bezoekers van je park zullen gelukkiger zijn als attracties of eettentjes in een bepaald thema gehuld zijn. De omgeving speelt dus, in tegenstelling tot de voorgangers in dit genre, echt mee en stimuleert spelers om er ook echt iets van te maken. Frontier heeft de bouwwijze van bomen, struiken en gebouwen voor een groot deel overgenomen zoals het was in Rollercoaster Tycoon 3. Van elke soort vorm van een muur zal een los onderdeel te koop zijn, waardoor je piece-by-piece jouw creaties kunt bouwen. Je kunt per gebouw dat je maakt een grid aanzetten, wat het bouwen makkelijker maakt. Zo kun je bijvoorbeeld een eetkraampje of souvenirwinkel helemaal vormgeven zoals jij dat zou willen. Dit geeft erg veel vrijheid, aangezien je niet meer aan de pre-builds vastzit.

Ook de tool om je landschap te vormen is erg sterk. Met de tool is het mogelijk om alle vormen te maken die je kan bedenken. Het maken van tunnels en zelfs grotten ziet er vrij eenvoudig uit. Ook herkent de game bestaande paden, om daar vervolgens een klif over heen te maken als je de tool er over heen beweegt. Daarnaast is het bijvoorbeeld ook mogelijk om dingen als lampen te plaatsen op de wanden van een klif. Hierdoor kun je jouw grot nog mooier maken. Leer meer over de landschaptool in de tweede Dev Diary.

Wat de attracties betreft is er op dit moment nog niet veel bekend. De verschillende flatrides en achtbanen die bekend zijn kun je vinden op deze pagina. Wel is bekend dat het bouwen van een achtbaan via een piece-by-piece systeem zal gebeuren. Echter is het wel mogelijk om na het plaatsen van je stukje achtbaan de richting van je track in alle mogelijke hoeken te verbuigen of te verlengen. Dit geeft veel meer vrijheid dan de piece-by-piece systemen die in de eerdere RollerCoaster Tycoon games gebruikt zijn.